قالب وب سایت چیست؟

قالب وب سایت چیست؟

قالب وب سایت چیست؟ قالب وب سایت یا Theme یا Template، به زبان ساده همان ظاهر سایت است که کاربر با آن مواجه می‌ شود که حکم همان دکوراسیون را در واقعیت ایفا می‌ کند. قالب‌ ها ترکیبی از المان‌ های مختلف اعم از رنگ، تصاویر، نوشته‌ ها، ستون‌ ها و… هستند که وظیفه‌ شان انتقال مطالب موجود در وب سایت به شکلی ساده‌ و جذاب‌ تر است. یک قالب سایت ابتدا به صورت گرافیکی توسط طراح رابط کاربری طراحی می شود و سپس به کمک یک کدنویس وب، برای سایت ها قابل استفاده می شود. بنابراین قالب سایت از طراحی گرافیکی و کد نویسی تشکیل می شود. که طراح رابط کاربری و برنامه نویس وب امکانات مختلفی را در قالب قرار می دهند. در ادامه بیشتر به بررسی اینکه قالب وب سایت چیست؟ و چند نوع دارد خواهیم پرداخت.

قالب وب سایت چیست؟

انواع قالب وب سایت

1. قالب آماده سایت

یک قالب آماده فضایی است که سایت شما را به راحتی شکل می‌ دهد. در واقع قالب آماده، وب سایت آماده‌ ای است که شما می‌توانید المان‌ های مورد نظر خود را در آن قرار دهید، بدون اینکه نیاز داشته باشید تا سایت را از ابتدا طراحی کنید. این قالب‌ ها در واقع، طرح‌ هایی هستند که شما می‌ توانید محتوای خود را در آن‌ها قرار دهید تا سایت شما راه‌ اندازی شود. همان طور که اشاره کردیم، در قالب‌ های آماده، برخی المان‌ ها را می‌ توان تغییر داد.

قالب وب سایت چیست؟

2. قالب شرکتی

قالب شرکتی وردپرس یکی از پر کاربرد ترین قالب های وب سایت به حساب می آید و برای شرکت های خدماتی، سازمان ها، ادارات و … مورد استفاده قرار می گیرد. در این نوع از قالب ها اطلاعات مربوط به شرکت، نمونه کار ها، پروژه ها و محصولات قرار میگیرد. همچنین قالب های شرکتی امکان اضافه کردن بخش فروشگاهی را هم دارند.

قالب وب سایت چیست؟

3. قالب مجله ای و خبری

همه ما تا کنون از سایت های خبری و مجله ای مختلفی استفاده کرده ایم. این سایت بر پایه محتوا طراحی می شوند و مهم ترین بخشی که به آن نیاز است، بخش نمایش مطالب و محتوا است. برای سایت های خبری و مجله ای نوع نمایش محتوا و تایپوگرافی اهمیت بسیار زیادی دارد و در حال حاضر، قالب های مجله ای زیادی وجود دارند که می تواند نیاز کاربران را رفع کند. همچنین با توجه به این که برای این سایت ها قرار گرفتن در رتبه های اول گوگل مهم است، این مسئله اهمیت زیادی دارد که قالب به صورت استاندارد کد نویسی شده باشد.

قالب وب سایت چیست؟

4. قالب‌ فروشگاهی

قالب سایت های فروشگاهی برای سایت هایی مناسب هستند که یک محصول یا فایل را به فروش می‌ رسانند. به طور مثال اگر شما قصد دارید یک سایت فروش لوازم آرایشی داشته باشید، باید قالب های فروشگاهی را انتخاب کنید. قالب های فروشگاهی کاملا حرفه‌ ای و مختص فروش هستند. یکی از موارد مهم در راهنمای خرید قالب فروشگاهی انتخاب یک قالب سبک، سئوفرندلی و در عین حال با امکانات کامل است.

قالب وب سایت چیست؟

5. قالب اختصاصی

 قالب اختصاصی به قالبی که به صورت اختصاصی برای مشتری طراحی می‌ شود و حق استفاده از آن محدود به یک شخص است می گویند. در این قالب، طراح باید قالب را به صورت استاندارد و بر اساس طرح مورد نظر شخص خریدار قالب، پیاده‌سازی کند.

از آنجا که این قالب بر طبق نیاز و سلیقه‌ مشتری است، در این قالب تمامی خواسته‌ های مشتری پیاده‌سازی می‌ شود. همچنین طراحی مطابق با برند مشتری می‌ باشد. قالب‌ های اختصاصی این امکان را می‌ دهند که امنیت سایت به بیشترین میزان ممکن باشد و آن را از نفوذ هکر ها و بدافزار ها محافظت نمود.

قالب وب سایت چیست؟

6. قالب آموزشی

چند سالی است که سایت های آموزشی رونق زیادی گرفته اند. به همین دلیل، قالب های آموزشی زیادی در حال حاضر وجود دارند. در قالب های آموزشی بخش خرید محصول یا همان دوره های آموزشی وجود دارد که کاربران پس از خرید، می توانید فایل مربوطه را دانلود کنند. در این قالب ها دو بخش اهمیت زیادی دارد؛ بخش اول که همان بخش دانلود محصول یا خرید دوره است. بخش دیگری که مهم است، پنل کاربران است که کاربران بتوانند از طریق آن با شما ارتباط برقرار کنند یا محصول خود را دانلود کنند.

قالب وب سایت چیست؟

7. قالب پزشکی

یکی دیگر از قالب هایی که توسط کلینیک های پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد، قالب پزشکی است. در قالب پزشکی معمولاً امکانات متفاوتی نظیر نوبت دهی به بیماران در نظر گرفته می شود تا کاربران به راحتی بتوانند از طریق سایت، نوبت بگیرند. همچنین اگر سایت مربوط به کلینیک دندان پزشکی و زیبایی باشد، بخش نمونه کارها هم اهمیت زیادی دارد. یکی دیگر از بخش هایی قالب های پزشکی، بخش اطلاعات پزشک است.

قالب وب سایت چیست؟

8. قالب وبلاگی

 ساده ترین قالب هایی که کاربران از آن استفاده می کنند، قالب وبلاگی است. در قالب وبلاگی بخش محتوا اهمیت دارد اما با توجه به این تمام محتوای آن در حوزه خاصی است، نسبت به قالب های مجله ای بسیار ساده تر هستند. معمولاً در سایت های شخصی از قالب وبلاگی استفاده می شود تا با ارائه محتوای جذاب و کاربردی، بتوانند نام خود را در میان کاربران آشنا تر کنند.

قالب وب سایت چیست؟

نتیجه گیری:

قالب یکی از مهم ترین بخش هایی است که در هنگام راه اندازی وب سایت خود باید به آن توجه داشته باشید. در واقع با انتخاب یک قالب مناسب می توانید زیبایی و جذابیت وب سایت خود را چندین برابر کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *